Kako izbrati pravo franšizo

Kako izbrati pravo franšizo

14. 05. 2013

2 0
Koristnost članka
2 oseb je članek označilo kot koristen.

Vir in informacije: Finance, 12. 2. 2013, www.finance.si, Avtor: Stane Petavs

Poleg franšiz s hitro prehrano se najhitreje širijo in uspevajo še storitvene franšize, kot so tiste za fitnes, obvladovanje stroškov, čiščenje, skrb za starejše, oblikovanje telesa, poslovna svetovanja, coaching, vzdrževanje tiskalnikov ...

Ponudba franšiz je v svetu ogromna. To je ena od oblik širitve poslovanja (franšizodajalci), na drugi strani so franšizojemalci, ki s takšnim modelom poslovanja iščejo svojo podjetniško priložnost. Ravno tako obstajajo tudi različni posredniki franšiz.

Ali si to res želite

In kako naj podjetnik v tej poplavi franšiz najde takšno, ki ima največ možnosti za uspeh? Najprej mora sam pri sebi ugotoviti, ali si resnično želi biti franšizojemalec. Franšiza namreč prinaša tudi določene omejitve, odvisnost od franšizodajalca, teritorialno omejenost, plačevanje franšiznine, nadzor, poleg tega poslovna kreativnost franšizojemalca ni zaželena.

Iskanje

Do franšize je najhitreje mogoče priti na spletnih portalih s franšizami, prek agencij za posredovanje pri nakupu franšiz ali z neposredno ponudbo franšizodajalca v okviru njegove spletne strani. V Sloveniji se lahko pozanimate tudi o razpoložljivosti franšize pri master franšizojemalcih, ki že delujejo v Sloveniji (RE/MAX, McDonalds, BackWerk, BurgerKing), splača pa se tudi obiskati franšizni sejem v Parizu.

Dostopnost

Preveriti je treba, katere franšize so nam dejansko na voljo, kajti predvsem na spletu je ogromno franšiz, ki iščejo partnerje, a ne za Slovenijo. Prepogosto se dogaja, da gredo ljudje celo v ZDA na pogovore o nakupu franšize in se vračajo razočarani, ker franšiza zanje pravzaprav ni na voljo. Izberejo naj le nekaj, kar bodo radi delali, kar jih veseli in v kar verjamejo, in naj ne nasedejo finančnim projekcijam velikih dobičkov, kot jih prikazujejo nekateri franšizodajalci.

Ne pozabite na obratni kapital

Naslednji korak je analiza, kakšna je dejanska višina naložbe (skupaj z obratnim kapitalom in vsem drugim, kar sicer ni zapisano v ponudbi). Pred stikom s franšizodajalcem je vsekakor priporočljiv (diskreten) obisk kakšne že delujoče franšizne enote. Šele ko se prepričamo, da je to res to, oddamo povpraševanje.

Prvi obisk

Sledi obisk franšizodajalca. Uvodni pogovor s prihodnjim partnerjem mora biti zelo konkreten. Odgovoriti mora na nekatera vprašanja:

  • Kako dolgo že obstaja podjetje franšizodajalca?
  • Koliko franšiz že deluje in kako uspešno? Ali lahko pred podpisom franšizne pogodbe obiščete enega izmed njih in osebno spoznate njegove izkušnje?
  • Kako je potekalo uvajalno in preizkusno obdobje pilotne franšize?
  • Ali obstaja ozemeljska zaščita franšize?
  • V čem so konkurenčne prednosti poslovnega modela?
  • Ali je blagovna znamka uradno zaščitena?
  • Ali obstaja franšizni priročnik?
  • Kolikšna je naložba ob zagonu in kakšne so tekoče naložbe?
  • Kakšen je sistem usposabljanja pred podpisom franšizne pogodbe in po njem?
  • Ali je franšizodajalec član nacionalnega franšiznega združenja?

Ali nam bo uspelo

Slovenski trg je majhen in številni lokalno omejeni podjetniški projekti propadejo prav zaradi majhnosti. Kako oceniti potencial trga? Če je že narejena analiza poslovanja delujočih enot, potem poslovni načrt ni potreben, če ni, ga je treba narediti, tako kot za vsak drug posel (vhodne podatke naj vam zagotovi franšizodajalec). Približne finančne projekcije pa lahko morebitni franšizojemalci pridobijo tudi pri franšizodajalcu.

Lahko je dobra ideja

V Trgovinski zbornici Slovenije menijo, da je franšizing poslovni model, ki predvsem v kriznih časih lahko pomeni uspešno poslovno idejo in se pojavlja kot franšizing blaga, storitev ter proizvodnje. Podatkov o obsegu franšizinga v Sloveniji nimajo, ker se franšizna podjetja registrirajo enako kot vsa druga, njihov način poslovanja pa je določen v franšiznih pogodbah.

Kljub majhnosti trga v Sloveniji lahko najdemo uspešne franšizne modele, ki ustrezajo navadam porabnikov in slovenskega okolja, predvsem pri prodaji izdelkov za široko porabo, tehničnih izdelkov, na področju fitnesa, nege telesa, kozmetičnih izdelkov, pri storitvah za otroke, izobraževanju, nepremičninah, bencinskih servisih, frizerskih storitvah in čistilnih servisih, opažajo na zbornici.

Rast s franšizami

Druga stran franšizinga so podjetja, ki že poslujejo in si želijo rast doseči prek podeljevanja franšiz. Če se za ta korak odločijo majhna podjetja, se morajo še toliko bolj prepričati, ali izpolnjujejo pogoje.

Imeti morajo uveljavljen poslovni model in določen čas (od 12 do 18 mesecev) uspešno poslovati v vsaj eni pilotni enoti. Glavna prednost, ki privlači obetavne prihodnje franšizojemalce, je, da jim franšizni sistem zagotavlja dostop do uveljavljenega poslovnega modela, ki je preizkušen in ga je optimiziral franšizor. Če vstopate na franšizni trg s poslovno idejo, ki še ni preživela leta poslovanja na trgu in ni dosegla zadovoljivih finančnih rezultatov, prihodnjih franšizijev ne bo zanimala.

Avtorska zaščita

Identiteta blagovne znamke vašega podjetja in korporacijska podoba morata biti zaščiteni, da bi imeli kakršnokoli vrednost v franšizi. Ko se vaša poslovna mreža širi, hkrati gradite tudi ugled blagovne znamke in naklonjenost v očeh že pridobljenih in potencialnih kupcev, raste pa tudi pomen zaščite znamke, saj vam bodo lokalni tekmeci zelo verjetno poskušali slediti.

Ni rešitev za izhod iz krize

Franšizing ne sme biti potencialna rešitev za podjetje v krizi, saj je za razvoj odločilno dobro poslovanje podjetja. Poleg tega mora imeti franšizor ustrezne vire za uspešno upravljanje franšize (zaposlene, denar, poslovne prostore ...).

Podjetje naj naredi študijo izvedljivosti franšizno-poslovnega modela in ugotovi potencial, ki ga ima njegova franšiza. Vzpostavitve franšize se lotite tako, da boste sledili dobri praksi v franšizingu in priporočilom evropske franšizne federacije. Širitev začnite najprej v svoji okolici (po Sloveniji ali v okoliških državah).

Ali se vam je zdel članek koristen? Da Ne



Nazaj