Na kitajskem trgu potrebujete zelo veliko potrpežljivosti

Na kitajskem trgu potrebujete zelo veliko potrpežljivosti

23. 12. 2011

Vir in informacije: Finance, 13.12.2011, http://www.finance.si/, Avtor: Nenad Bregar

Za tehnološko podjetje je najprimernejši Peking, kjer je tudi tehnološka huba Zhongguancun.

Z največjim trgom in stabilnim, hitro rastočim gospodarskim okoljem pomeni Kitajska pomembno destinacijo za širitev poslovanja. Podjetniki se pri tem zaradi kulturnih, jezikovnih, zakonskih in drugih razlik srečujejo z različnimi ovirami in posebnostmi.

Kje začeti? Slovenski podjetnik se za začetek lahko obrne na Konfucijski inštitut Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani , ki v okviru svojih delavnic in izobraževanj organizira tudi strokovne ekskurzije na Kitajsko. Druga možnost je konzulat Slovenije v Šanghaju, kamor se podjetnik lahko obrne za nasvet in za vzpostavitev stikov z že delujočimi slovenskimi podjetji na kitajskem trgu. Na Kitajskem je na voljo tudi veliko različnih sejmov, ki so dober začetek napeljave stikov in dodatnih informacij, vsekakor pa je treba obiskati Kitajsko osebno, da lahko podjetnik dobi vsaj približno predstavo o tej državi. Več gospodarskih informacij o Kitajski najdete na spletni strani Izvozno okno.

Oblike podjetij za vstop

Pred vstopom mora podjetnik sprejeti pomembno odločitev, katero obliko podjetja bo ustanovil. Najpogostejša oblika vstopa na kitajski trg so reprezentativna pisarna (Representative Office), skupno podjetje (joint-venture) in pa podjetje, ki je povsem v lasti matičnega podjetja (Wholly Foreign Owned Enterprise - WFOE). Vsako od teh ima svoje prednosti in slabosti, ki jih je treba vedeti pred vstopom na trg.

Reprezentativna pisarna je ugodna in preprosta možnost, ki pa je zelo omejena v delovanju. V praksi to pomeni, da podjetje lahko zastopa in gradi svojo blagovno znamko, vendar ne more ustvarjati prihodkov z izdelki in storitvami. Lahko pa podjetje tako začne delovati na trgu in postopoma razvija odnose ter se ob primernem času nadgradi v polno podjetje.

Skupno podjetje s kitajskim partnerjem se lahko zdi najzanesljivejša možnost, vendar pa vsebuje tudi morebitne pasti. Če se na primer pojavijo težave, je zunanji partner navadno v slabšem položaju, kot je lokalni partner. Zakoni dopuščajo veliko manevrskega prostora in se lahko razlagajo v korist ene strani. Zato je pred ustanovitvijo skupnega podjetja treba poiskati zanesljivega partnerja, ki mu lahko zaupamo, ter se pozanimati, kakšne možnosti imamo ob morebitnem nastanku težav še pred odločitvijo za partnerstvo. Po drugi strani pa je skupno podjetje lahko dober začetek, še posebej, če ima kitajski partner dobre odnose in povezave na lokalnem trgu.

Za podjetje, ki je povsem v lasti matičnega podjetja, se odloča največ zahodnih družb. Prednost takega podjetja je preglednost, saj ima matično podjetje nadzor nad delovanjem, slabost pa je zapletena ustanovitev. Poleg birokracije je potreben tudi minimalni kapital, ki ga mora zahodna družba vložiti v kitajsko banko in se razlikuje od narave poslovanja ter lokacije podjetja.

Izbira lokacije

Velikega pomena je izbira lokacije. Navadno bodo najprimernejša večja mesta, kot so Peking, Šanghaj, Gvangdžov in Šendžen, ki so hkrati tudi glavni gospodarski in vladni centri. Pri izbiri se upošteva narava posla. Za tehnološko podjetje bo tako najprimernejši Peking, kjer je tudi tehnološka huba Zhongguancun, podobna kot Silicijeva dolina v Ameriki.

Za proizvodnjo bo to lahko jug Kitajske, kot je mesto Gvangdžov, in za trgovino in storitve Šanghaj, ki je navadno tudi najprivlačnejša destinacija za slovenska podjetja. Upoštevati je treba tudi transportne in logistične potrebe ter vladne in druge regulative, ki se razlikujejo po posameznih mestih.

Posebnosti pri vstopu na trg

Tuja podjetja so v preteklosti naredila veliko napak pri vstopu na kitajski trg, iz katerih se splača kaj naučiti. Zavedati se je treba, da na Kitajskem stvari potrebujejo čas in uspeha čez noč ne bo. Kitajski trg je kompleksen in poslovanje na Kitajskem se zelo razlikuje od našega. Za uspeh je potrebnih veliko potrpežljivosti, razumevanja kulture in oblike poslovanja. Podjetja se srečujejo z birokracijo, regulativami in veliko časa se nameni za spoznavanje in gradnjo odnosov, brez katerih je uspeh tako rekoč nemogoč.

Pomembno je tudi, da svojo blagovno znamko zaščitimo takoj na začetku, saj se lahko hitro zgodi, da jo preprosto nekdo drug registrira pred nami in je potem podjetje ne more uporabljati oziroma mu jo tisti, ki jo je prvi registriral, ponudi v odkup.

Kadri

Zaposlovanje (vodilnega) kadra pomeni svojevrsten izziv. Če se podjetnik odloči, da bo za vodilni kader najel lokalne menedžerje, je pomembno, da pri tem ne upošteva samo tehničnega znanja in jezika, temveč da najde vodilne z izkušnjami na zahodnih trgih in v kulturi, saj bosta tako komunikacija in vizija veliko boljši. Lahko se odloči tudi za koga s svojega lastnega trga z izkušnjami na Kitajskem.

Zaradi drugačne oblike dela in globoko zakoreninjenih kulturnih razlik je tudi pogled na poslovanje in čas povsem drugačen. Medtem ko zahodni podjetnik tempira stvari in mu čas pomeni denar, je na Kitajskem pomembneje, da se posluje v harmoniji, tudi če se poslovanje razpotegne na precej daljše obdobje. To velja tudi pri vstopu na kitajski trg, kjer so nekatera zahodna podjetja, ki so sicer uspela drugje po svetu, na kitajskem trgu zaradi neupoštevanja teh in drugih posebnosti doživela neuspeh.

Podjetja, ki te ovire premagajo, imajo priložnost uspeti na, kot kaže, najpomembnejšem trgu prihodnosti.

Ali se vam je zdel članek koristen? Da Ne



Nazaj