Podjetij je dovolj, manjka vlagateljev

Podjetij je dovolj, manjka vlagateljev

08. 12. 2009

Vir in informacije: Finance, 17.11.2009, http://www.finance.si/, Avtor: Vera Avšič

Tudi slovenski trg podjetij se spreminja, čedalje več je podjetnikov, ki se zavedajo, da za uspeh ni nujno stoodstotno lastništvo podjetja

V Sloveniji je dovolj dobrih tehnoloških podjetij, ki so primerna za naložbe tveganega kapitala. Malo pa je izkušenj z vlaganji v taka podjetja in z njihovim upravljanjem, ker je premalo klasičnih vlagateljev v družbe tveganega kapitala. Če bi državi uspelo pritegniti tuje vlagatelje tveganega kapitala, bi lahko rešili tudi to težavo.

Tvegani kapital išče predvsem hitro rastoča podjetja v panogah, ki omogočajo nadpovprečno rast. Na primer v informacijski tehnologiji, medicini, naprednih materialih, biokemiji in podobno. Podjetje mora imeti tehnologijo, ki jo je težko ponoviti, ljudi, ki jo natančno obvladajo, in take, ki so ga sposobni upravljati, hkrati pa morajo biti pripravljeni podjetje po treh do šestih letih prodati, pravi Jure Mikuž iz družbe RSG Kapital , ki upravlja družbo tveganega kapitala Prvi sklad.

Cilj je prodaja podjetja

Cilj naložb vseh skladov tveganega kapitala je prodaja podjetja po določenem obdobju. Prodati ga je mogoče na trgu, strateškemu kupcu, drugemu finančnemu vlagatelju, ki v podjetja vstopa v poznejših razvojnih fazah (taka prodaja je zelo pogosta), manj pogosta je prodaja na borzi, lahko pa tudi menedžmentu.

Vlagatelj mora imeti povezave

Tudi slovenski trg podjetij se spreminja. Vse več podjetnikov se zaveda, da za uspeh ni nujno popolno lastništvo podjetja, pravi Mikuž. Zlasti tisti, ki prodirajo na tuje trge, ugotavljajo, da potrebujejo tako imenovani smart money, ki jim lahko odpre vrata do kupcev in partnerjev. To pa jim vlagatelji tveganega kapitala lahko ponudijo. Nekaj je k temu pripomogla gospodarska kriza, ki jih je prisilila, da iščejo kupce tudi na tujih trgih, za katere pa nimajo niti dovolj denarja niti poguma.

Podjetje mora biti vredno približno dva milijona evrov, da je privlačno za tvegani kapital. Pri tehnoloških podjetjih je to mogoče zelo hitro doseči, odvisno od tehnologije, pravi Mikuž. Prvi sklad običajno vloži od 500 tisoč do 1,5 milijona evrov v manjšinski delež. Do zdaj je za naložbo izbral štiri podjetja, vsa uspešno poslujejo.

Pomemben je zavezani kapital

Slovenski trg tveganega kapitala je plitev, nujno bi ga bilo razviti. Bolje razvita industrija tveganega kapitala bi intenzivneje iskala primerna podjetja za naložbe, s tem pa bi izboljšala tudi pogoje za hitrejši razvoj malih in srednjih podjetij. Model, ki ga je država zdaj izbrala, pravi Mikuž, je dober, prav zato, ker bo z državnimi naložbami v družbe tveganega kapitala pospešil njihov razvoj. Tak model uporablja vrsta držav.

Državna manjšinska soudeležba v lastništvu družb tveganega kapitala bo privlačna tudi za tuje sklade, ki bodo v podjetja prinesli več upravljavskega znanja in poslovne stike. Dobro je, da se je država odločila za upoštevanje tako imenovanega zavezanega kapitala, in ne osnovnega kapitala družbe kot merila za svojo naložbo, je prepričan Mikuž. Če se vlagatelji ob vpoklicu ne odločijo za naložbo, je namreč s tem pustila možnost, da si premisli tudi sama.

Kriza tudi med vlagatelji

Kako pa je finančna kriza vplivala na vlagatelje tveganega kapitala? Precej skladov je propadlo, pravi Mikuž, in pokazalo se je, da morajo tudi skladi imeti primerno razpršeno sestavo vlagateljev, ker s tem razpršijo tudi tveganje. Prvi sklad jih ima devet, ki so se izkazali za razmeroma zrele, dodaja. Aprila, prav na vrhu krize, ko so vpoklicali večji znesek kapitala, so se odzvali vsi.

Nasvet podjetnikom

Pet priporočil podjetnikom, ki bi se radi potegovali za naložbo tveganega kapitala

  • Naredijo naj zelo natančno analizo potreb podjetja in analizo ponudnikov kapitala. Vedeti morajo, koliko denarja podjetje potrebuje, za kaj ga potrebuje in kako bodo denar vrnili, če se ne bodo odločili za prodajo svojih deležev.
  • Podjetniki morajo vedeti, kaj jim bo partner prinesel. Če podjetje dela za znanega naročnika, naj išče strateškega partnerja. Če dela v dejavnosti, ki je zanimiva za finančnega vlagatelja, naj preveri, kaj mu ta poleg vloženega zneska še lahko ponudi.
  • Podjetniki naj pregledajo, kdo so vlagatelji v sklad tveganega kapitala in čigava vrata lahko odprejo. Kateri so partnerski skladi, ki jih ima sklad po svetu, ker mu tudi ti lahko pomagajo do novih poslov.
  • Dobro mora poznati svoj proizvod, za katere družbe doma in po svetu je zanimiv, nato naj te primerja z možnostmi in zvezami potencialnega vlagatelja. To je ključno tudi za fazo izhoda, ko je podjetje treba prodati.
  • Na investicijo se je treba pripraviti. Podjetniki zelo radi delajo davčno optimizacijo in s tem zmanjšujejo prikazane dobičke. Toda vlagatelju ni mogoče zatrjevati, da je podjetje odlično, če hkrati tega ni mogoče dokazati z bilanco. Seveda lahko investitor bilance pregleda tudi bolj natančno, a to mu vzame veliko časa, ki ga nemara ni pripravljen žrtvovati.
Ali se vam je zdel članek koristen? Da Ne



Nazaj