Prenos lastništva in vodenja v družinskih podjetjih

Prenos lastništva in vodenja v družinskih podjetjih

27. 02. 2018

Vir in informacije: SPOT svetovanje Obalno-kraške regije, Primorska gospodarska zbornica, www.rrc-kp.si

Družinska podjetja so pomemben člen gospodarstva, ki zaposluje okrog 70% delovno aktivnega prebivalstva. Posebna so zaradi večje stabilnosti in pripadnosti podjetju, saj v njih sodelujejo družinski člani, poslovna tradicija običajno sega iz roda v rod. V družinskem podjetju se stikajo lastniški, poslovni in družinski interesi na poseben način, usklajevanje vsega trojega pa zahteva veliko znanja in izkušenj.

V Sloveniji je bila večina družinsko vodenih podjetij ustanovljenih v devetdesetih letih prejšnjega stoletja in danes večino vodi še prva generacija, ki pa vstopa v obdobje upokojevanja. Zato je na mestu vprašanje, kako pomagati družinskim podjetjem v zahtevnem procesu prenosa vodenja in lastništva na naslednjo generacijo. Po podatkih Evropske komisije namreč v tem procesu v EU letno propade kar 150.000 podjetij s 600.000 zaposlenimi.

Vprašanje nasledstva oziroma življenja družinskega podjetja po umiku sedanje generacije spada v okvir strateškega načrtovanja podjetja, ki ga je potrebno začeti od 5 do 10 let pred predvidenim prenosom. Primerna priprava in izpeljava procesa omogoča lažji in manj tvegan prehod. Sedanja generacija lahko postopoma in sistematično prenaša znanje ter prepušča upravljanje podjetja naslednikom, s katerimi se tudi dogovori o svoji nadaljnji vlogi v podjetju.

Celotna družina naj premisli, kakšen je njen pogled na prihodnost podjetja: kakšne so želje, pričakovanja in zahteve posameznega člana družine v zvezi s podjetjem, kako bodo urejena medsebojna razmerja in družinsko življenje. Je ustanovitelj pripravljen prepustiti vajeti mlajšemu rodu, kako vidi svojo nadaljnjo vlogo v podjetju? In na drugi strani, ali naslednja generacija želi in je sposobna prevzeti vodenje in lastništvo podjetja?

Za uspešen prenos je potrebno premagati številne ovire, tudi čustvene in psihološke. Zato je ključnega pomena, da družina vzpostavi ustrezno medsebojno komunikacijo, ki omogoča učinkovit prenos informacij in sklepanje medsebojnih dogovorov in soglasij. V procesu prenosa so prakse dobrega vodenja in upravljanja zelo dobrodošle: priporočljiva je priprava družinske ustave in strateškega načrta prenosa. Določiti je potrebno tudi tehnične vidike prenosa, vključno s pravnoorganizacijskim, finančnim in davčnim vidikom.

Marsikdaj je dobrodošla pomoč strokovnjakov – zunanjih oseb, ki lahko neobremenjeno pomagajo družini pri razreševanju čustvenih situacij in pomagajo usmerjati pogovore v smeri doseganja soglasja v dobro podjetja in družine.

Kaj pa če družina nima ustreznega družinskega naslednika? Če podjetje posluje dobro in ima dobre napovedi za prihodnost, se lahko prenese na drugo osebo znotraj širše družine ali na lojalnega zaposlenega delavca. Nenazadnje lahko družina zaposli zunanjega profesionalnega managerja ali se odloči za prodajo podjetja tretjim osebam.

V pomoč pri prenosu lastništva in vodenja družinskega podjetja je SPIRIT Slovenija, javna agencija, v letošnjem letu izdala priročnik z naslovom: »Nasledstvo: izziv družinskih podjetij« avtorice Tine Kociper, ki ga podjetniki lahko brezplačno dobite na točki SPOT svetovanje Obalno-kraška regija. Na SPOT točki boste dobili tudi brezplačne informacije in svetovanje o številnih podjetniških temah.

Vir: Podjetništvo: izziv družinskih podjetij, Tina Kociper in sodelavci, 2018

Ali se vam je zdel članek koristen? Da Ne



Nazaj