Ključni poudarki vodenja evidenc vstopnega DDV in odbitka DDV od 1. julija dalje

Ključni poudarki vodenja evidenc vstopnega DDV in odbitka DDV od 1. julija dalje

Ključni poudarki vodenja evidenc vstopnega DDV in odbitka DDV od 1. julija dalje

27. 06. 2025

Objavljeno: Portal FinD-INFO, 11. 6. 2025, www.findinfo.si, Avtor: mag. Mojca Kunšek

V skladu z zadnjo spremembo 85. člena Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1) bodo morali zavezanci za obračun davka na dodano vrednost (DDV) voditi evidenco obračunanega DDV in evidenco odbitka DDV ter od 1. julija 2025 dalje davčnemu organu predložiti navedeni evidenci po elektronski poti.

Vodenje evidence obračunanega DDV in evidence odbitka DDV je obvezno za davčne zavezance:

  • ki imajo sedež, stalno ali običajno prebivališče v Sloveniji ali zunaj Slovenije (v drugi državi članici ali zunaj Unije) in
  • so v Sloveniji identificirani za namene DDV in morajo davčnemu organu predlagati obračune DDV.

Mali davčni zavezanci s sedežem, stalnim ali običajnim prebivališčem v Sloveniji, ki so identificirani za namene DDV s t.i. atipično identifikacijsko številko za DDV zaradi prejemanja ali opravljanja t.i. čezmejnih storitev, za katere je določena obrnjena davčna obveznost ali pridobitev blaga, pa morajo voditi evidence samo za transakcije, za katere so identificirani za namene DDV in o katerih poročajo.

Evidenc ne bo potrebno voditi:

  • malim davčnim zavezancem, ki niso identificirani za obračunavanje DDDV;
  • davčnim zavezancem, ki nimajo sedeža, stalnega ali običajnega prebivališča v Sloveniji, in sicer za transakcije, opravljene na ozemlju Slovenije, za katere obračunavajo in plačujejo DDV po posebnih ureditvah VEM-OSS, po posebni ureditvi za opravljanje storitev mednarodnega občasnega cestnega prevoza potnikov ali če so oproščeni obračunavanja DDV po posebni ureditvi za male davčne zavezance (čezmejna SME ureditev) ali so prejemniki teh transakcij, identificirani za namene DDV, določeni kot plačniki DDV.

Poleg osnovnih podatkov o davčnem zavezancu evidenca vstopnega DDV v skladu z novim 150.a členom Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost vsebuje podatke o obdavčenih dobavah blaga in storitev, oproščenih dobavah blaga in storitev s pravico do odbitka DDV ali brez nje, drugih dobavah blaga in storitev, v zvezi s katerimi je DDV dolžan plačati prejemnik blaga ali storitev, prodaji blaga na daljavo in montažo ali instaliranju blaga v drugi državi članici, katerih kraj obdavčitev je druga država članica, uvozu blaga ter obračunanem DDV od opravljenih dobav in obračunanem DDV od nabav blaga in storitev ter pridobitvah blaga, pri katerih je davčni zavezanec kot prejemnik dolžan obračunati DDV.

Podobno pa tudi evidenca odbitka DDV vsebuje podatke o nabavi blaga in storitev v Sloveniji, nabavi blaga in storitev ter pridobitvi blaga, za katere je nastala obveznost za obračun in plačilo DDV v Sloveniji, odbitku DDV in DDV, ki se ne sme odbiti.

Glede na kompleksno zajemanje podatkov, davčni organ predlaga, da si davčni zavezanci preberejo dokument »Evidenci obračunanega DDV in odbitka DDV ter predizpolnitev obračuna DDV« skupaj s Prilogo I. Prav tako pa je davčni organ v dokumentu »Kratka vprašanja in odgovori - evidenci obračunanega DDV in odbitka DDV ter predizpolnitev obračuna DDV” pripravil tudi odgovore na ključna vprašanja davčnih zavezancev.

Glede na to, da se bodo podatki posredovali davčnemu organu preko spletnega servisa, davčni organ davčnim zavezancem svetuje, da dosedanje pomožne evidence v svojem knjigovodstvu prilagodijo strukturirani vsebini evidence obračunanega DDV in evidence odbitka DDV za določeno davčno obdobje, ki se posredujejo davčnemu organu z uporabo spletnega servisa davčnega organa za sprejem evidence obračunanega DDV in evidence odbitka DDV.

Ob tem velja izpostaviti, da bo za davčne zavezance z manjšim obsegom poslovanja omogočeno vodenje evidenc v strukturirani obliki in njihova predložitev davčnemu organu z uporabo brezplačne spletne aplikacije davčnega organa (miniBLAGAJNA), ki bo v ta namen nadgrajena z možnostjo vodenja teh evidenc in njihovo predložitvijo davčnemu organu.

Oddaja predpisanih evidenc bo v skladu s 150.b členom Pravilnika mogoča samo preko spletnega servisa, ki ima REST (podpira podatke, kodirane v JSON) in SOAP vmesnik, saj sistem ročnega vnosa ne podpira. Prav tako bodo davčni zavezanci morali v eDavkih tudi registrirati svojo aplikacijo. Ob tem davčni organ svetuje, da davčni zavezanci predhodno preverijo tehnično dokumentacijo za pripravo na posredovanje evidenc, ki jo najdejo na strani eDavki - Za razvijalce.

Davčni zavezanci bodo vodili evidence in jih posredovali davčnemu organu za posamezno davčno obdobje. To pomeni, da bodo zavezanci, katerih davčno obdobje je trimesečje, tudi evidence posredovali davčnemu organu trimesečno. Evidenci pa bo mora davčni zavezanec posredovati davčnemu organu, četudi v davčnem obdobju ni opravil nobenih transakcij, katerih podatki so predmet teh evidenc.  

Če bo davčni zavezanec za davčno obdobje predložil obračun DDV, ki ne bo skladen s podatki v že predloženih evidencah, bo moral davčnemu organu nemudoma oziroma najpozneje v treh delovnih dneh od predložitve obračuna DDV predložiti popravek evidenc.

Prav tako davčni zavezanec ne bo imel možnosti, da bi oddane evidence pregledoval v eDavkih, bo pa možen vpogled v oddane knjige, kjer bodo podatki o oddanih evidencah ter možnost pridobitve podatkov iz oddanih evidenc. V primeru popravkov evidenc teh ne bo mogoče urejati na eDavkih, temveč jih bo treba ponovno oddati. Pri tem se bo zadnja poslana verzija upoštevala kot veljavna.

Davčni organ bo na podlagi predložene evidence obračunanega DDV in evidence odbitka DDV za posamezno davčno obdobje za davčnega zavezanca lahko sestavil predizpolnjen obračun DDV le v primeru, če bo davčni zavezanec evidence oddal najpozneje tri dni pred potekom roka za predložitev obračuna DDV. Če bo davčni zavezanec rok zamudil, bo v sistemu označil “Oddaja po roku” in mu tudi predizpolnjen obračun ne bo predložen.

Predizpolnjen obračun DDV se bo davčnim zavezancem vročil prek informacijskega sistema eDavki, preko katerega bo davčni organ sestavil in vročil davčnemu zavezancu predizpolnjen obračun DDV najpozneje prvi naslednji delovni dan po predložitvi evidenc. Z odložitvijo predizpolnjenega obračuna DDV v eDavke se v skladu z 88.d členom ZDDV-1 šteje, da je predizpolnjen obračun DDV davčnemu zavezancu vročen. Glede na to, da se predizpolnjen obračun DDV šteje za obračun DDV davčnega zavezanca, v primeru presežka obračunanega DDV namreč začne teči 21 dnevni rok za vračilo preplačanega DDV, vendar le, če tako davčni zavezanec zahteva v skladu s 73. členom ZDDV-1.

***

Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala FinD-INFO.

Nazaj