Davčni obračun za leto 2026 tudi z novimi prilogami

Davčni obračun za leto 2026 tudi z novimi prilogami

06. 10. 2026

2 0
Koristnost članka
2 oseb je članek označilo kot koristen.

Objavljeno: Portal FinD-INFO, 9. 9. 2026, www.findinfo.si, Avtor: mag. Mojca Kunšek

Kot kaže, bomo tudi za leto 2026 davčnemu organu poročali nekoliko drugače, kot leto poprej. Tako kot po navadi ob tem času, je namreč Ministrstvo za finance objavilo predloga sprememb temeljnih aktov, ki v skladu z Zakonom o davčnem postopku (ZDavP-2) določata način sporočanja podatkov davčnemu organu.

Davčni obračun bo potrebno davčnemu organu posredovati v skladu s predlogom Pravilnika o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o davčnem obračunu davka od dohodkov pravnih oseb, ki prinaša spremembe in nove priloge k davčnemu obračunu, na katerega so lahko davčni zavezanci do konca avgusta tudi podali pripombe in predloge.

Po predlogu akta se bi tako med drugim spremenil temeljni obrazec za obračun davka od dohodkov pravnih oseb (DDPO) in metodologija (torej prilogi 1 in 2), prav tako pa tudi prilogi v zvezi s poročanjem poslovanja med povezanimi osebami in transfernimi cenami.

Glede na spremembe obdavčitve investicijskih skladov, ki jih je prinesla novela ZDDPO-2V investicijski skladi, obdavčeni po Zakonu o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2) in 3.1. in 3.2. poglavja Zakona o oblikah alternativnih investicijskih skladov (ZOAIS), evropski dolgoročni investicijski skladi (ELTIF), ustanovljeni v skladu z Uredbo (EU) 2015/760 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 29. aprila 2025 o evropskih dolgoročnih investicijskih skladih, evropski skladi za socialno podjetništvo (EuSEF) in evropski skladi tveganega kapitala (EuVECA), ustanovljeni v skladu z Uredbo (EU) št. 346/2013 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 17. aprila 2013 o evropskih skladih za socialno podjetništvo, plačujejo davek v davčnem obdobju po stopnji 0 % od davčne osnove, če do 30. novembra tekočega obdobja razdelijo najmanj 75 % poslovnega dobička prejšnjega davčnega obdobja, ki ne zajema nerealiziranih dobičkov – torej tistih, ki niso nastali ob prodaji ali drugi odtujitvi.

Tako je v DDPO dodana točka 2.15. Neupoštevanje prihodkov iz dejavnosti, za katero velja posebna stopnja v skladu s prvim, drugim in tretjim odstavkom 61. člena ZDDPO-2 ter 6.46 Neupoštevanje odhodkov, povezanih s prihodki iz dejavnosti, za katero velja posebna stopnja v skladu s prvim, drugim in tretjim odstavkom 61. člena ZDDPO-2, kjer bo potrebno odslej posebej poročati. V skladu z novim 4. Odstavkom 61. člena ZDDPO-2 morajo namreč omenjeni investicijski skladi iz davčne osnove, na katero se uporabi davčna stopnja 0 %, izključiti dohodke iz dejavnosti oddajanja v najem, finančnega zakupa in posojil ter za te dejavnosti sestaviti ločen davčni obračun

Glede na novo sprejet Zakon o lastniški zadrugi delavcev (ZLZD) je v ZDDPO na novo dodana tudi točka 6.45 Zmanjšanje odhodkov matične družbe za prispevek lastniški zadrugi delavcev v delu, ki je izplačan nad omejitvijo iz četrtega odstavka 29. člena ZLZD, 2.12. Povečanje davčne osnove pri lastniški zadrugi delavcev zaradi vračila davčne olajšave po 45. členu ZLZD, ko mora lastniška zadruga delavcev povečati davčno osnovo za znesek uveljavljene davčne olajšave iz naslova porabljenih prihodkov financiranja, prejetih od matične družbe, če nastopijo razlogi iz prvega in drugega odstavka 45. člena ZLZD, o kateri poroča pod 15.22 Olajšava za lastniško zadrugo delavcev po 42. členu ZLZD ter priložiti prilogo 22.

Lastniška zadruga delavcev vpiše znesek zmanjšanja davčne osnove zaradi uveljavljanja olajšave za prihodke financiranja, prejete od matične družbe, v skladu s 42. členom ZLZD, če so ti prihodki uporabljeni za namen in na način določen z ZLZD. Olajšava se lahko koristi največ v višini davčne osnove, pri čemer pa omejitev priznavanja davčne olajšave največ v višini 63% davčne osnove po 59.a členu ZDDPO-2 za lastniške zadruge delavcev ne velja. Prav tako pa se pri prodaji deleža v matični družbi ne uporabljajo določbe 17. člena ZDDPO-2, ki določa cene med povezanimi osebami rezidenti, o ugotavljanju prihodkov in odhodkov zavezanca. V skladu s 44. členom ZLZD pa matična družba, v kateri ima delež lastniška zadruga, za delavca, člana lastniške zadruge, v času članstva v lastniški zadrugi ne more koristiti posebnih davčnih ugodnosti v skladu z Zakonom o udeležbi delavcev pri dobičku (ZUDDob-1).

Pri tem velja opozoriti, da zavezanec za prispevke matične družbe, ki jih prejme v času mirovanja statusa lastniške zadruge delavcev, davčne olajšave ne more uveljaviti, kar pomeni, da zneska prispevka matične družbe v opisanem primeru ne vpiše v polje 15.22. Prav tako pa davčni zavezanec ne izpolni polja 15.22, če mu je v davčnem obdobju odvzet status lastniške zadruge delavcev. V skladu z 15. členom ZLZD je namreč davčnemu zavezancu odvzet status lastniške zadruge, tudi če ne izpolni davčne obveznosti, nenamensko uporablja sredstva, posluje preko odvisne družbe idr..

Lastniška zadruga bo morala davčnemu obračunu priložiti tudi novo prilogo 22 Podatki v zvezi z uveljavljanjem/vračilom olajšave za lastniško zadrugo delavcev (42. in 45. člen ZLZD), kjer bo davčni zavezanec poročal o statusu lastniške zadruge delavcev ter gibanju deležev v poročevalskem letu, četudi bo lastniška zadruga v statusu mirovanja.

Glede na zadnje spremembe ZUDDob-1 so DDPO dodane tudi rubrike iz naslova izpolnjevanja davčne obveznosti. Tako bo pod novo rubriko 2.13 Povečanje davčne osnove po drugem stavku tretjega odstavka 30.člena ZUDDob-1 podjetje poročalo o povečanju davčne osnove po drugem stavku tretjega odstavka 30.člena ZUDDob-1 za znesek stroškov oziroma odhodkov, ki so bili oblikovani ali so nastali v zvezi z zneskom in izplačilom zneska, za katerega se uveljavlja olajšava za udeležbo delavcev pri dobičku v polju 15.21, če so ti zniževali davčno osnovo v predhodnih davčnih obdobjih in niso bili v nobenem predhodnem davčnem obdobju izvzeti iz davčne osnove v zap. št. 6.42 in 6.43.

Družba namreč lahko uveljavlja zmanjšanje davčne osnove po ZDDPO-2 za 100 odstotkov pripadajočega zneska dobička iz preteklega poslovnega leta, ki se v skladu s pravili ZUDDob-1 razdeli delavcem v obliki ene izmed shem udeležbe pri dobičku, ob upoštevanju omejitev in zakonskih pogojev, vendar največ v višini davčne osnove. Družba pa lahko koristi to olajšavo, četudi znesek dobička, namenjen izplačilu delavcem, izplača dediču. Nasprotno pa se stroški, ki bi bili oblikovani ali bi nastali v zvezi z zneskom in izplačilom zneska, za katerega se uveljavlja olajšava, razen prispevkov za socialno varnost, ki so jih zavezani plačati delodajalci, ne upoštevajo pri določanju davčne osnove v nobenem davčnem obdobju. V primeru, da se stroški iz prejšnjega stavka upoštevajo pri določanju davčne osnove v davčnem obdobju, ki se razlikuje od davčnega obdobja, v katerem se uveljavlja zmanjšanje davčne osnove, se za upoštevane stroške poveča davčna osnova v davčnem obdobju, v katerem se uveljavlja zmanjšanje davčne osnove po prvem odstavku tega člena.

Prav tako pa bo potrebno poročati pod 15.21 Olajšava za pripadajoči znesek dobička, ki se razdeli delavcem po ZUDDob-1, kjer se vpiše znesek zmanjšanja davčne osnove za 100 odstotkov pripadajočega zneska dobička, ki se razdeli delavcem, v skladu s 30. členom ZUDDob-1. V novi prilogi 21 Podatki v zvezi z udeležbo delavcev pri dobičku v skladu z ZUDDob-1, ki jo bo podjetja priložila davčnemu obračunu pa bo davčni zavezanec navedel tudi podatke o sprejemu skupščinskega sklepa za razdelitev dobička delavcem, kot tudi o strukturi porazdelitve in minimalnem in maksimalnem izplačilu ter povprečni mesečni bruto plači v družbi v poslovnem letu, za katerega se deli dobiček.

***

Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala FinD-INFO.

Ali se vam je zdel članek koristen? Da Ne



Nazaj