Podjetja imajo do 9. oktobra čas, da se pripravijo na izvajanje takojšnjih plačil

Podjetja imajo do 9. oktobra čas, da se pripravijo na izvajanje takojšnjih plačil

Podjetja imajo do 9. oktobra čas, da se pripravijo na izvajanje takojšnjih plačil

07. 10. 2025

Objavljeno: Portal FinD-INFO, 24. 9. 2025, www.findinfo.si, Avtor: mag. Mojca Kunšek

Na spletnih straneh bank lahko v teh dneh prebiramo informacije o vzpostavitvi storitve takojšnjih plačil, ki jih predpisuje Uredba (EU) 2024/886 evropskega parlamenta in sveta z dne 13. marca 2024 o spremembi uredb (EU) št. 260/2012 in (EU) 2021/1230 ter direktiv 98/26/ES in (EU) 2015/2366 glede takojšnjih kreditnih prenosov v evrih t.j. Uredba o takojšnjih plačilih. Določbe Uredbe so bile v slovenski pravni red prenesene z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o plačilnih storitvah, storitvah izdajanja elektronskega denarja in plačilnih sistemih (ZPlaSSIED-B), ki je bil v Uradnem listu RS objavljen konec leta 2024 in je določil izvajalcem plačilnih storitev roke za izpolnitev obveznosti, ki izhajajo iz Uredbe. Tako so morali ponudniki plačilnih storitev do 9. aprila 2025 odpraviti omejitve glede predložitve nalogov za plačilo v paketu (5. člen Uredbe 260/2012/EU) in ustrezno urediti politiko obračuna nadomestil za plačila in takojšnja plačila v evrih (5.b člen Uredbe).

Do 9. oktobra 2025 pa morajo ponudniki plačilnih storitev, ki se nahajajo v državi članici, katere valuta je evro, uporabnikom plačilnih storitev ponuditi plačilno storitev prejemanja takojšnjih plačil (instant payment) v evrih. Sorodne institucije, ki se nahajajo v državi članici, katera valuta ni evro, pa do 9. julija 2027.

Ponudniki plačilnih storitev (banke) bodo morali v skladu z novim 5.a členom Uredbe zagotoviti storitev, ki bo na voljo 24 ur na dan in na kateri koli koledarski dan, ki zajema naslednje aktivnosti:

  • zagotoviti, da lahko plačniki predložijo plačilni nalog za takojšnje plačilo prek vseh istih kanalov za odreditev plačil, prek katerih lahko ti plačniki predložijo plačilni nalog za druga plačila;
  • takoj po prejemu plačilnega naloga preveriti ali so izpolnjeni vsi potrebni pogoji za obdelavo plačilne transakcije in ali so na voljo potrebna sredstva, in rezervirati znesek plačilne transakcije na računu plačnika;
  • omogočiti prenos zneska plačilne transakcije na plačilni račun prejemnika plačila takoj ali v 10 sekundah po tem, ko prejmejo plačilni nalog za takojšnje plačilo in v valuti, v kateri je račun prejemnika plačila denominiran, in potrditi zaključek plačilne transakcije;
  • zagotoviti, da je datum valute knjiženja v dobro plačilnega računa prejemnika plačila isti kot datum, ko plačnik takojšnjega plačila sredstva zagotovi, ter
  • obvestiti banko plačnika takoj po tem, ko prejme potrdilo o zaključku izvedene transakcije ali v 10 sekundah od prejema plačilnega naloga za takojšnje plačilo o tem, ali je bil znesek plačilne transakcije dan na voljo na plačilnem računu prejemnika plačila.
  • vzpostaviti prvotno stanje plačnika, če v 10 sekundah izvajalec ne prejme obvestila o prejemu zneska plačila na račun prejemnika plačila.
  • uporabniku plačilnih storitev ponuditi tudi možnost opredelitve najvišjega zneska (limit), ki se lahko pošlje s takojšnjim plačilom.

Glede na to, da se določila uredbe nanašajo tudi na obveznost preverjanja ujemanja med nazivom in IBAN oznako prejemnika plačila, bo nova storitev zmanjšala možnosti napak in zlorab, saj bo plačniku omogočala večjo gotovost glede prejemnika plačila ter prispevala k nemotenemu izvajanju plačil. V sistem SEPA plačil se tako uvaja nova varnostna funkcionalnost samodejnega preverjanja ujemanja naziva in IBAN številke (angleško Verification of Payee - VoP), ki plačniku omogoča, da pred izvršitvijo plačila varnostno preveri ujemanje podatkov.

Tako se bo ujemanje naziva prejemnika v plačilnem nalogu sistemsko preverilo z računom (IBAN) in uradnim nazivom imetnika IBAN v registru računov oziroma pri banki oziroma hranilnici prejemnika. Pri fizičnih osebah pa bo vseeno potrebno še vpisati uradni naziv prejemnika plačila.

Plačniki bodo pred izvedbo plačila prejeli obvestilo glede ujemanja/neujemanja podatkov in ga lahko potrdili tudi po prejetem opozorilu o neujemanju podatkov, če bodo sprejeli tveganje, da gredo eventuelno lahko sredstva napačnemu prejemniku.

Storitev takojšnjih plačil pa ne prinaša obveznosti le izvajalcem plačilnega prometa, temveč tudi uporabnikom. Ker bo vsako neujemanje podatkov lahko povzročilo zamudo pri plačilih, bo potrebno dosledno uporabljati uradne nazive podjetij pri plačilih. Zato banke svojim uporabnikom v teh dneh priporočajo, da uskladijo naziv podjetja, ki je vpisan v Poslovnem registru RS z nazivi, ki jih uporabljajo pri poslovanju na računih, pogodbah, spletni strani in podpisih v e-pošti. Prav tako pa preverijo tudi podatke o svoji poslovnih partnerjih in jih obvestijo o nujnosti uskladitve nazivov z uradnimi podatki na vseh listinah.

Uporaba skrajšanih  oziroma internih ali trgovskih nazivov namreč lahko privede do zavrnitve plačila, saj slovenske banke zaradi poenostavitve vnašanja podatkov v plačilni nalog na podlagi vnosa IBAN omogočajo predizpolnitev polja z nazivom prejemnika zgolj na osnovi podatkov iz uradnih registrov.

Za konec velja omeniti, da v skladu s 5.b in 5.c členom nadomestila, ki jih ponudnik plačilnih storitev obračunava plačnikom in prejemnikom plačila za pošiljanje in prejemanje takojšnjih kreditnih prenosov v evrih, ne smejo biti višja od nadomestil, ki jih obračunava za pošiljanje in prejemanje drugih ustreznih vrst kreditnih prenosov.

***

Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala FinD-INFO.

Nazaj