Na kaj morajo biti stranke pozorne ob obisku tržne inšpekcije?

Na kaj morajo biti stranke pozorne ob obisku tržne inšpekcije?

13. 05. 2025

4 0
Koristnost članka
4 oseb je članek označilo kot koristen.

Objavljeno: Portal FinD-INFO, 25. 4. 2025, www.findinfo.si, Avtorja: mag. Boštjan J. Turk, Barbara Hribar mag.prav.

Obisk tržnega inšpektorja je za podjetnika lahko vsakdanji del poslovanja ali pa nepričakovan dogodek, ki povzroči precej negotovosti. Tržni inšpektorat Republike Slovenije (TIRS) je pristojen za nadzor nad zakonitostjo poslovanja na številnih gospodarskih področjih, med drugim tudi nad izvajanjem predpisov, ki urejajo varstvo potrošnikov, trgovino, gostinstvo, obrt in storitve. Namen tržnega nadzora je predvsem zaščita javnega interesa in preprečevanje nelojalne konkurence.

V nadaljevanju prispevka je podrobneje predstavljen potek nadzor tržnega inšpektorja, kakšne so obveznosti podjetja, pravice zavezanca ter kako se ustrezno pripraviti na tak obisk.

Kdo izvaja nadzor in kaj nadzira tržni inšpektorat?

Na podlagi Zakona o tržni inšpekciji (ZTI-1) je TIRS pooblaščen za nadzor nad številnimi zakoni in predpisi. Tržni inšpektorji lahko izvajajo nadzor na lastno pobudo (npr. redni sistemski pregledi), na podlagi prijav (tudi anonimnih), na podlagi obvestil drugih organov ali iz medijev.

Področja, ki jih pokrivajo, so med drugim:

  • varstvo potrošnikov in označevanje izdelkov,
  • nepoštena poslovna praksa,
  • spoštovanje določb o objavi cen,
  • ustreznost poslovne dokumentacije,
  • zakonita raba blagovnih znamk in drugih oznak,
  • izvajanje gostinskih in trgovskih dejavnosti,
  • delovanje spletnih trgovin.

ZTI-1 določa, da ima tržni inšpektor status uradne osebe s posebnimi pooblastili. Ima pravico do dostopa do poslovnih prostorov, dokumentacije, opravljanja navideznih nakupov (tudi pod skrito identiteto), odvzema vzorcev in izdaje ukrepov.

Kako poteka inšpekcijski nadzor?

Nadzor lahko poteka nenapovedano, v primeru rednega nadzora pa se podjetje pogosto vnaprej obvesti. Inšpektor se mora ob prihodu izkazati z uradno izkaznico in po potrebi odločbo o nadzoru. Ob začetku nadzora podjetje seznani s področjem nadzora in potrebnimi dokumenti.

Podjetje je dolžno inšpektorju omogočiti:

  • dostop do prostorov, kjer se izvaja dejavnost,
  • pregled poslovnih knjig, listin in računalniških evidenc,
  • pojasnila glede poslovanja,
  • prisotnost pri odvzemu vzorcev.

ZTI-1 določa tudi možnost inšpektorjeve “pripravljenosti” - to pomeni, da mora biti tržni inšpektor dosegljiv za nujne nadzore izven običajnega delovnega časa, kadar to zahteva trg.

Pravice in dolžnosti podjetij med nadzorom

Pomembno je, da podjetje pozna svoje pravice in dolžnosti:

  • Pravica do navzočnosti: Predstavnik podjetja sme biti ves čas nadzora navzoč in sme dajati pojasnila.
  • Varovanje poslovne tajnosti: Inšpektorji so dolžni varovati poslovne in druge tajnosti, vključno z identiteto prijavitelja.
  • Zapisnik: Po končanem nadzoru se praviloma sestavi zapisnik, ki vsebuje ugotovitve in ukrepe (če so potrebni).

Če tržni inšpektor odkrije nepravilnosti, lahko:

  • izda upravna opozorila z rokom za odpravo napak,
  • uvede prekrškovni postopek,
  • odredi prepoved prodajeumik izdelkov, ali celo začasno zaprtje prostora,
  • uporabi druge zakonsko določene ukrepe.

Navidezni nakup in preverjanje vzorcev

ZTI-1 inšpektorju izrecno dovoljuje izvedbo t. i. navideznega nakupa - to pomeni, da lahko inšpektor blago ali storitev naroči anonimno, kot navaden potrošnik, z namenom preverjanja skladnosti poslovanja. Tak nakup se lahko opravi tudi na daljavo (npr. preko spletne trgovine).

V primeru odvzema vzorca ima podjetje pravico zahtevati dodatno preverjanje rezultatov, in sicer v desetih delovnih dneh od seznanitve s poročilom. Preverjanje izvaja strokovno usposobljena ustanova, inšpektorat pa o morebitni zahtevi odloči s sklepom.

Pritožba in sodno varstvo

Zapisnik o nadzoru ni izvršilni akt, vendar pa na njegovi podlagi lahko sledijo ukrepi (upravni akti ali odločbe). Če podjetje meni, da so ugotovitve neutemeljene, lahko poda pripombe na zapisnik. Če pride do izdaje odločbe (npr. o kazni ali ukrepu), ima zavezanec pravico do pritožbe in sodnega varstva v skladu s pravili upravnega postopka.

Kako se pripraviti na obisk tržnega inšpektorja?

Podjetja naj redno skrbijo za skladnost poslovanja. Preventiva je najboljši način za preprečevanje težav. Priporočila vključujejo:

  • redno izobraževanje zaposlenih o zakonskih zahtevah,
  • skrb za ažurno in urejeno dokumentacijo (računi, pogodbe, evidence, licence),
  • redno spremljanje zakonodaje in obvestil TIRS,
  • priprava internega protokola, kako ravnati ob obisku inšpektorja.

Podjetja, ki poslujejo skladno z zakonodajo, redko naletijo na težave, tudi če pride do nadzora. Obisk inšpektorja ni nujno negativna izkušnja, lahko pa opozori na vidike poslovanja, ki jih podjetje morda spregleda.

Sklep

Tržni inšpekcijski nadzor je pomemben del nadzora nad zakonitostjo trga. ZTI-1 jasno določa pooblastila inšpektorjev in pravice podjetij. Z znanjem, urejenostjo in transparentnostjo se lahko podjetja uspešno zavarujejo pred morebitnimi negativnimi posledicami.

Čeprav je nadzor lahko nenapovedan in neprijeten, je njegova vsebina predvidljiva. Upoštevanje zakonodaje, priprava na nadzor ter sodelovanje z inšpektorjem zagotavljajo, da bo nadzor potekal hitro, profesionalno in brez večjih zapletov.

Za več informacij in nasvetov se lahko podjetja obrnejo neposredno na Tržni inšpektorat RS ali preučijo objave na njihovi uradni spletni strani: www.gov.si.

***

Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala FinD-INFO.

Ali se vam je zdel članek koristen? Da Ne



Nazaj